Ljudet i fokus när den svenska spelindustrin möter framtiden

battlefield 1

Hårt slit bakom Battlefields fantastiska ljud

Spelindustrin växer så det knakar och Sverige har sedan länge varit en gigant inom spelområdet. DICE och andra speljättar står bakom succéer såsom Battlefield och Minecraft. Nu står dock den svenska branschen inför stora utmaningar, då personalbrist gör det svårt att hitta den rätta kompetensen. Företagen måste därför hitta nya innovativa lösningar för att säkerställa tillväxten. 

Sverige har sedan många år tillbaka varit ett europeiskt centrum för spelutveckling och svenska spelbolag står bakom flera populära spel. Även inom ljudområdet har vi högt anseende. Det svenska bolaget DICE var med och utvecklade strategispelet Battlefield, som prisats för sin fantastiska ljudkvalitet. Battlefield-serien har en storslagen ljudbild, med verklighetstrogna ljudeffekter som ger en riktigt medryckande upplevelse. Ljudavdelningen på DICE består av ett tiotal personer som gett blod, svett och tårar för att skapa denna maxade upplevelse som anses vara ett toppexempel på ljuddesign.

battlefeld ljud

Spelet Battlefield är känt för sitt fantastiska ljud.

Förutom DICE har vi i Sverige flera kända namn inom spelutveckling. Vem känner inte till King, som ligger bakom spelsuccén Candy Crush? För att inte tala om Mojang, som skapade supersuccén Minecraft. Spelet fick en enorm spridning, och bara ett år efter lanseringen hade företaget sålt 100 miljoner upplagor av spelet. Spelbolaget NetEnt är ytterligare en framgångssaga, som på tio år ökade sin omsättning från 1,4 miljoner kronor till 1,4 miljarder kronor! Företaget har framför allt gjort sig känt för framgångsrika spel inom nätcasinovärlden.  

Branschen hotas av personalbrist

Den svenska spelindustrin omsatte förra året 23 miljarder kronor och man räknar med att marknaden vuxit med 35 procent sedan 2016. Framtiden ser fortsatt ljus ut och man tror att spelindustrin kommer att fortsätta växa. Det finns dock risk att Sverige halkar efter, då bolagen stött på problem med att rekrytera den rätta arbetskraften. Brist på personal har lett till att företagen tvingat hitta på nya innovativa lösningar för att kunna möta efterfrågan.

Som det är nu utbildas det inte tillräckligt med personer för att mätta den hungriga spelmarknaden. Även om nya svenska utbildningar hela tiden lanseras, täcker det inte det skriande behovet. För att lösa detta har företagen tvingats importera arbetskraft från utlandet. Detta har bitvis kunnat lösa problemet, men medför en del svårigheter i och med byråkrati och strul med visum 

En annan lösning är att anställa personer med lägre utbildningsnivå och sedan utbilda dem på plats. Fördelen med detta är att man kan skräddarsy sin personal så att man får just det man behöver. Nackdelen är att det kräver tid och pengar och att det i slutändan finns en risk att den nyutbildade personen snabbt söker sig vidare till andra anställningar. En sak som är säker är att dagens arbetsmarknad innebär ett guldläge för den som vill jobba med spelutveckling.

Sverige räknas fortfarande som ett hett land för spelutvecklare och vårt rykte i spelvärlden är fortfarande starkt. Men branschen måste snabbt hitta en lösning på problemen med personalbristen för att inte riskera vår plats på tronen. Annars tar det nog inte lång tid innan bolagen flyttar utomlands och andra marknader tar täten.

 

Alexander

En av grundarna av Smartahogtalare.se

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *